ORDIN
nr. 5.242 din 31 august 2022
privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat - 2023
EMITENT
|
· MINISTERUL EDUCAŢIEI |
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 873 din 5 septembrie 2022
Data intrării în vigoare
05-09-2022
Având în vedere:
– prevederile art. 77 alin. (5) şi ale art. 361 alin. (3) lit. c) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
– prevederile
Regulamentului (UE) 2016/679
al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind
protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu
caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE
(Regulamentul general privind protecţia datelor);
– prevederile
Ordinului ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului nr. 3.753/2011 privind
aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul naţional de învăţământ, cu
modificările ulterioare;
– Referatul
de aprobare nr. 2.041 din 16.08.2022, referitor la proiectul de ordin privind
organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat - 2023,
în
temeiul prevederilor art. 13 alin. (3)
din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul educaţiei emite
prezentul ordin.
Articolul 1
Se aprobă Calendarul examenului naţional de bacalaureat - 2023, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 2
(1)
Examenul naţional de bacalaureat - 2023 se desfăşoară în conformitate cu Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de
bacalaureat - 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului
nr. 4.799/2010 privind organizarea şi
desfăşurarea examenului de bacalaureat - 2011, cu modificările ulterioare, şi
cu prevederile prezentului ordin.
(2)
Comisiile de bacalaureat îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu
atribuţiile membrilor comisiilor de bacalaureat, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului
nr. 4.799/2010, cu modificările ulterioare,
şi cu prevederile prezentului ordin.
(3)
Lista disciplinelor la care candidaţii susţin examenul naţional de bacalaureat
în sesiunile anului 2023 este cea aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului
nr. 4.800/2010 privind aprobarea listei
disciplinelor şi a programelor pentru examenul de bacalaureat - 2011.
(4)
Pentru specializările învăţător-educatoare şi educator-puericultor din cadrul
filierei vocaţionale, profil pedagogic, disciplinele la care candidaţii susţin
probele scrise ale examenului naţional de bacalaureat sunt cele prevăzute la art. 7 alin. (5) din Regulamentul-cadru pentru organizarea şi
funcţionarea învăţământului pedagogic în sistemul de învăţământ preuniversitar,
aprobat prin Ordinul ministrului
educaţiei şi cercetării nr. 4.812/2020.
(5)
Pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale se asigură susţinerea probelor
de examen adaptate în conformitate cu prevederile procedurii privind asigurarea
condiţiilor de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe de
vedere/deficienţe de auz şi tulburări de neurodezvoltare care susţin examenele
naţionale: evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a şi examenul
naţional de bacalaureat, elaborată de Ministerul Educaţiei până la data de 1
noiembrie 2022, şi ale art.
27 din Metodologia pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări
de învăţare, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.124/2017.
Articolul 3
(1)
Programele de bacalaureat pentru disciplinele limba şi literatura italiană
maternă şi matematică sunt cele prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 4.430/2014
privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2015,
cu modificările şi completările ulterioare.
(2)
Programele de bacalaureat pentru disciplinele fizică, logică, argumentare şi
comunicare, economie sunt cele prevăzute în anexa
nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului
nr. 5.610/2012 privind organizarea şi
desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2013.
(3)
Programa de bacalaureat pentru disciplina chimie este cea prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi
cercetării ştiinţifice nr. 5.070/2016 privind
organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2017.
(4)
Programa de bacalaureat pentru limba şi literatura română şi cea pentru limba
şi literatura slovacă maternă sunt prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr.
4.923/2013 privind organizarea şi desfăşurarea
examenului de bacalaureat naţional - 2014.
(5)
Programa de bacalaureat pentru evaluarea competenţelor digitale, valabilă în
sesiunile examenului naţional de bacalaureat din anul 2023, este prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr.
4.923/2013 privind organizarea şi desfăşurarea
examenului de bacalaureat naţional - 2014.
(6)
Programa de examen pentru proba C de evaluare a competenţelor lingvistice în
limba chineză, valabilă în sesiunile examenului naţional de bacalaureat - 2023,
este cea prevăzută în anexa
nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei naţionale, interimar, nr. 4.950/2019
privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2020,
cu modificările şi completările ulterioare.
(7)
Programele pentru disciplinele examenului naţional de bacalaureat, altele decât
cele menţionate la alin. (1)-(6),
valabile în sesiunile anului 2023, sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului
nr. 4.800/2010 privind aprobarea listei
disciplinelor şi a programelor pentru examenul de bacalaureat - 2011.
Articolul 4
Recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine şi la examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale se fac în conformitate cu metodologiile de recunoaştere şi echivalare şi cu lista examenelor aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.219/2010 privind recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine şi la examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale cu probele de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiate pe parcursul învăţământului liceal, respectiv de evaluare a competenţelor digitale, din cadrul examenului de bacalaureat, cu modificările ulterioare.
Articolul 5
(1)
Probele specifice susţinute de elevii claselor a XII-a din secţiile speciale de
învăţământ din România, care funcţionează în baza Acordului dintre Guvernul
României şi Guvernul Republicii Federale Germania cu privire la colaborarea în
domeniul şcolar, se desfăşoară în conformitate cu Regulamentul de desfăşurare a
examenului în vederea obţinerii Diplomei de acces general în învăţământul
superior german şi a Diplomei de bacalaureat de către absolvenţii secţiilor/şcolilor
speciale germane din România, aprobat prin Ordinul
ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.262/2009
privind secţiile/şcolile speciale germane din România, finalizate cu Diplomă de
acces general în învăţământul superior german şi Diplomă de bacalaureat.
(2)
Probele specifice susţinute de elevii claselor a XII-a din secţiile bilingve
francone care funcţionează în baza Acordului interguvernamental franco-român se
desfăşoară în conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.720/2012
privind organizarea şi desfăşurarea probelor specifice susţinute de elevii
secţiilor bilingve francofone în vederea obţinerii menţiunii speciale „secţie
bilingvă francofonă“ pe diploma de bacalaureat, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale prezentului ordin.
(3)
Probele specifice susţinute de elevii claselor a XII-a din secţiile bilingve
româno-spaniole, care funcţionează în baza Acordului dintre Ministerul
Educaţiei şi Cercetării din România şi Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei din
Regatul Spaniei cu privire la înfiinţarea şi funcţionarea secţiilor bilingve
româno-spaniole în liceele din România şi la organizarea examenului de
bacalaureat în aceste licee, se desfăşoară în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului nr. 5.756/2012 privind
organizarea şi desfăşurarea probelor specifice din cadrul examenului de
bacalaureat, susţinute de absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentului ordin.
Articolul 6
(1)
Comisia de bacalaureat judeţeană/a municipiului Bucureşti va aronda elevii din
clasele terminale cu specializări/ calificări autorizate să funcţioneze
provizoriu la o unitate de învăţământ liceal de stat/particular din
localitate/judeţ/sector al municipiului Bucureşti în care funcţionează
specializări/calificări acreditate identice cu cele ale elevilor arondaţi.
(2)
În cazul în care la nivelul unui judeţ există unităţi de învăţământ liceal în
care funcţionează clase cu specializări/ calificări autorizate să funcţioneze
provizoriu şi la nivelul judeţului respectiv nu există nicio altă unitate de
învăţământ liceal de stat/particular care să aibă specializări/calificări
identice acreditate, elevii din clasele autorizate să funcţioneze provizoriu
vor fi arondaţi de către inspectoratul şcolar, cu acordul Comisiei Naţionale de
Bacalaureat, la unităţi de învăţământ liceal din alte judeţe/municipiul
Bucureşti care au acreditate specializările/ calificările respective.
(3)
Pentru a permite candidaţilor arondaţi să susţină probele de evaluare a
competenţelor lingvistice şi digitale în unităţile de învăţământ ai căror elevi
sunt, în cadrul comisiei de bacalaureat pentru evaluarea competenţelor
lingvistice şi digitale de la nivelul unităţii de învăţământ în care sunt
arondaţi elevii de la specializările/calificările autorizate provizoriu se va
constitui o subcomisie care îşi va desfăşura activitatea în unitatea de
învăţământ de unde provin aceşti elevi, în care vor fi incluşi obligatoriu
profesori examinatori din această unitate.
(4)
Candidaţii care au finalizat specializări/calificări autorizate să funcţioneze
provizoriu vor susţine probele scrise în centrele de examen la care sunt
arondate unităţile de învăţământ de provenienţă ale acestora sau chiar la
unităţile de învăţământ de provenienţă dacă acestea au fost desemnate centre de
examen, fiind repartizaţi în săli separate de ceilalţi candidaţi din centru. La
nivelul fiecărui centru de examen în care susţin probe scrise candidaţii care
au finalizat specializări/calificări autorizate să funcţioneze provizoriu se
constituie câte o subcomisie care va fi inclusă în decizia centrului de examen
la care aceşti candidaţi sunt arondaţi.
Articolul 7
(1)
Comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului
Bucureşti asigură dotarea cu camere de supraveghere video şi audio funcţionale
a sălilor în care se desfăşoară activităţi specifice examenului de bacalaureat:
susţinerea probelor, descărcarea şi multiplicarea subiectelor, predarea şi
preluarea lucrărilor scrise, amestecarea, numerotarea şi introducerea în
plicuri a lucrărilor, evaluarea acestora, depozitarea bagajelor.
(2)
Până la începerea probelor de examen, comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia
de bacalaureat a municipiului Bucureşti iau/ia toate măsurile, în colaborare cu
autorităţile administraţiei publice locale, pentru asigurarea dotării tuturor
sălilor de examen cu camere funcţionale de supraveghere video şi audio.
(3)
Activitatea de monitorizare a desfăşurării examenului de bacalaureat prin
intermediul camerelor de supraveghere se va desfăşura în conformitate cu o
procedură stabilită de Comisia Naţională de Bacalaureat.
(4)
În vederea asigurării desfăşurării corecte a examenului de bacalaureat, în
conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare, comisiile de
bacalaureat din centrele de examen şi comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia
de bacalaureat a municipiului Bucureşti verifică, prin sondaj, înregistrările
audio-video din sălile de examen, după încheierea probei scrise. În cazul în
care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de
fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau
tentative de fraude, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile
de examen menţionate la alin. (1),
din centrul respectiv.
(5)
Dacă, în urma verificărilor menţionate la alin. (4),
se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv
nerespectarea reglementărilor privitoare la organizarea şi desfăşurarea
examenului de bacalaureat, comisia de bacalaureat din centrul de examen ia
măsurile ce se impun, care pot merge până la eliminarea candidaţilor din
examen. Comisia de bacalaureat din centrul de examen anunţă comisia de
bacalaureat judeţeană/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti, care
propune eventualele măsuri de sancţionare şi informează Comisia Naţională de
Bacalaureat.
Articolul 8
(1)
Preşedinţii comisiilor de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele
zonale de evaluare sunt cadre didactice din învăţământul preuniversitar.
Comisia Naţională de Bacalaureat elaborează procedura de selecţie şi numire a
cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar în calitate de preşedinţi ai
comisiilor de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de
evaluare.
(2)
Preşedintele comisiei regionale/judeţene/a municipiului Bucureşti de
contestaţii este numit de către comisia de bacalaureat judeţeană/a municipiului
Bucureşti.
(3)
Comisia Naţională de Bacalaureat poate elabora şi alte instrucţiuni/proceduri
în vederea bunei organizări şi desfăşurări a examenului de bacalaureat - 2023.
Articolul 9
(1)
Comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului
Bucureşti răspund(e) pentru buna organizare şi desfăşurare a examenului de
bacalaureat.
(2)
Comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului
Bucureşti stabilesc/stabileşte componenţa comisiilor din centrele de examen cu
cel mult două zile lucrătoare înainte de începerea probelor scrise, prin
tragere la sorţi în şedinţă publică la care sunt invitaţi în scris, în mod
obligatoriu, reprezentanţi ai consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti al
elevilor, ai asociaţiilor reprezentative ale elevilor, ai organizaţiilor
reprezentative la nivel naţional ale părinţilor şi reprezentanţi ai
sindicatelor afiliate la federaţiile sindicale reprezentative din învăţământ,
ai presei scrise şi audiovizuale.
(3)
Cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen, inclusiv
persoanele de contact/informaticienii, sunt selectate din alte unităţi de
învăţământ decât cele din care provin candidaţii arondaţi centrelor, în
conformitate cu prevederile alin. (2).
(4)
Cadrele didactice nominalizate ca profesori evaluatori sunt selectate, de
regulă, din rândul cadrelor didactice care fac parte din Corpul de profesori
evaluatori pentru examenele şi concursurile naţionale.
(5)
Nu vor fi nominalizate în comisiile de bacalaureat persoane care, în sesiunile
anterioare ale examenelor naţionale, nu şi-au îndeplinit corespunzător
atribuţiile, care au săvârşit abateri, respectiv au fost sancţionate.
Articolul 10
(1)
Comisia Naţională de Bacalaureat stabileşte prin procedură specifică:
modalitatea de evaluare a lucrărilor, de soluţionare a contestaţiilor şi de
transmitere a lucrărilor către comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de
bacalaureat a municipiului Bucureşti, către centrele zonale de evaluare şi
centrele regionale/judeţene/municipiului Bucureşti de contestaţii; componenţa,
atribuţiile membrilor comisiilor din centrele de examen, din centrele zonale de
evaluare şi din centrele regionale/judeţene/municipiului Bucureşti de
contestaţii; modelul tipizatului de examen; modalitatea de secretizare şi
securizare a lucrărilor scrise şi consemnarea în documentele de examen a
rezultatelor obţinute de candidaţi la examenul de bacalaureat.
(2)
Comisia Naţională de Bacalaureat poate decide ca activităţile din cadrul
examenului naţional de bacalaureat să se realizeze utilizând aplicaţia
informatică dedicată examenelor naţionale.
Articolul 11
(1)
Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să introducă în sălile de
examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea, candidaţii
având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a
obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop.
(2)
Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate la alin.
(1) în sala stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop
nu sunt primiţi în examen.
(3)
Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să aibă, în sălile de
examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi
în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în
sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri,
formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale
altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
(4)
Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în
obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de
depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen,
telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau
de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, ce
ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea
calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/asistenţi din centrul/centrele
de examen sau cu exteriorul.
(5)
Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să comunice între ei sau
cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe
între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi
utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
(6)
Candidaţii care încalcă regulile menţionate la alin.
(3)-(5) sunt eliminaţi din examen,
indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu,
indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre
didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori
au transmis materialele interzise.
(7)
Încălcarea regulilor menţionate la alin.
(3)-(5) va fi considerată tentativă de
fraudă, iar candidaţii respectivi nu mai pot participa la probele următoare şi
sunt declaraţi „eliminaţi din examen“, fără posibilitatea recunoaşterii, în
sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării,
inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale. Aceşti
candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale
examenului de bacalaureat. Calculul celor două sesiuni la care candidaţii „eliminaţi
din examen“ nu mai au dreptul de a participa se face fără luarea în considerare
a sesiunii speciale a examenului de bacalaureat.
(8)
Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim
pot părăsi sala de examen fără a primi subiectele. Candidaţii primesc
subiectele numai dacă părăsesc sala după expirarea timpului maxim destinat
desfăşurării probelor scrise.
(9)
Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile
metodologice care vizează organizarea şi desfăşurarea corectă a examenului de
bacalaureat şi prevederile alin.
(1)-(7) şi le solicită să predea toate
eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare
pentru examenul de bacalaureat, sunt interzise în sala de examen.
(10)
După parcurgerea etapelor menţionate la alin. (9),
candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile alin.
(1)-(7) şi menţiunea că au luat cunoştinţă
de faptul că nerespectarea regulilor menţionate la alin.
(3)-(5) are drept consecinţă măsurile
menţionate la alin. (6)
şi (7).
Articolul 12
(1)
În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a
contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori
evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este
mai mică sau egală cu un punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică
cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind
înregistrată în catalogul de bacalaureat.
(2)
În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de cei doi profesori
evaluatori este mai mare de 1 punct, acestea nu se transcriu pe lucrare şi se
procedează astfel:
– preşedintele comisiei nominalizează alţi doi profesori evaluatori pentru recorectarea lucrării;
– după
finalizarea recorectării lucrării, notele acordate de fiecare dintre cei patru
evaluatori se trec pe lucrare şi se semnează de către evaluatori;
– preşedintele
comisiei calculează nota finală din cele 4 (patru) note, după eliminarea celor
două note - valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale fără
rotunjire, a celor două note - valori centrale. Media rezultată reprezintă nota
finală pe care o trece pe lucrare şi semnează.
(3)
În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, după încheierea evaluării
lucrărilor, nota finală se calculează cu respectarea prevederilor alin.
(1) şi (2).
În situaţia în care, după desecretizarea lucrării, se constată o diferenţă de
notare mai mare de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea
iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea se resecretizează şi este transmisă
spre a fi reevaluată altor doi profesori evaluatori. Nota finală, ca urmare a
reevaluării în etapa de soluţionare a contestaţiei, este calculată cu
respectarea prevederilor alin. (1)
şi (2).
(4)
Nota definitivă, acordată în conformitate cu procedura menţionată la alin.
(1)-(3), nu mai poate fi modificată şi
reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă.
Articolul 13
(1)
Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în
care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a
soluţionării contestaţiei poate modifica nota iniţială prin creştere sau
descreştere, după caz.
(2)
Comisia Naţională de Bacalaureat va transmite comisiei de bacalaureat
judeţene/Comisiei de bacalaureat a municipiului Bucureşti modelul cererii-tip
pentru depunerea contestaţiei, care include şi declaraţia-tip menţionată la alin.
(1).
Articolul 14
(1)
Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat se face
anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi
prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de
semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.
(2)
Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat,
înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din
unităţile de învăţământ/centrele de examen tipăresc lista rezultatelor
examenului de bacalaureat care cuprinde: codul candidatului, unitatea de
învăţământ de provenienţă, judeţul, promoţia, forma de învăţământ absolvită,
specializarea, notele obţinute la fiecare probă scrisă, media sau menţiunile
„reuşit“/„respins“/„neprezentat“/„eliminat din examen“, după caz.
(3)
În baza prevederilor art.
15 alin. (20) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de
bacalaureat - 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului
nr. 4.799/2010, cu modificările ulterioare,
şi ale Regulamentului (UE) 2016/679
al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind
protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu
caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul
general privind protecţia datelor), comisiile din unităţile de
învăţământ/centrele de examen afişează/postează, utilizând codurile individuale
ale candidaţilor care au depus contestaţii, notele obţinute în urma rezolvării
contestaţiilor, la loc vizibil, la avizier şi pe website-ul unităţii de
învăţământ.
(4)
Comisiile din unităţile de învăţământ - centre de examen tipăresc lista
rezultatelor finale după contestaţii, ale candidaţilor anonimizaţi, şi o
afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului
comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe
website-ul acesteia.
(5)
Rezultatele examenului naţional de bacalaureat ale candidaţilor anonimizaţi
sunt afişate şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi a
inspectoratelor şcolare.
Articolul 15
Completarea şi eliberarea actelor de studii se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului privind regimul actelor de studii şi al documentelor şcolare gestionate de unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 3.844/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
Articolul 16
La data intrării
în vigoare a prezentului ordin, orice alte prevederi contrare se abrogă.
Articolul 17
Direcţia
generală învăţământ preuniversitar, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în
Educaţie, Direcţia generală minorităţi şi relaţia cu Parlamentul - Direcţia
minorităţi, Direcţia generală economică, inspectoratele şcolare judeţene/
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ
preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Articolul 18
Prezentul ordin
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul educaţiei,
Gigel
Paraschiv,
secretar
de stat
Bucureşti, 31 august 2022.
Nr. 5.242.
ANEXĂ
CALENDARUL
examenului
naţional de bacalaureat - 2023
Sesiunea
iunie-iulie 2023
29
mai-2 iunie 2023 |
Înscrierea
candidaţilor la prima sesiune de examen |
2
iunie 2023 |
Încheierea
cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a |
12-14
iunie 2023 |
Evaluarea
competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română - proba A |
14-15
iunie 2023 |
Evaluarea
competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă - proba B |
14-16
iunie 2023 |
Evaluarea
competenţelor digitale - proba D |
19-21
iunie 2023 |
Evaluarea
competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională - proba C |
26
iunie 2023 |
Limba
şi literatura română - proba E.a) - proba scrisă |
27
iunie 2023 |
Proba
obligatorie a profilului - proba E.c) - proba scrisă |
28
iunie 2023 |
Proba
la alegere a profilului şi specializării - proba E.d) - proba scrisă |
29
iunie 2023 |
Limba
şi literatura maternă - proba E.b) - proba scrisă |
3
iulie 2023 |
Afişarea
rezultatelor la probele scrise până la ora 12.00 şi depunerea contestaţiilor
în intervalul orar 12.00-18.00 |
4-6
iulie 2023 |
Rezolvarea
contestaţiilor |
7
iulie 2023 |
Afişarea
rezultatelor finale |
Sesiunea
august 2023
17-24
iulie 2023 |
Înscrierea
candidaţilor la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaţilor care au
promovat examenele de corigenţe |
7-8
august 2023 |
Evaluarea
competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română - proba A |
8
august 2023 |
Evaluarea
competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă - proba B |
9
august 2023 |
Evaluarea
competenţelor digitale - proba D |
10-11
august 2023 |
Evaluarea
competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională - proba C |
16
august 2023 |
Limba
şi literatura română - proba E.a) - proba scrisă |
17
august 2023 |
Proba
obligatorie a profilului - proba E.c) - proba scrisă |
18
august 2023 |
Proba
la alegere a profilului şi specializării - proba E.d) - proba scrisă |
21
august 2023 |
Limba
şi literatura maternă - proba E.b) - proba scrisă |
25
august 2023 |
Afişarea
rezultatelor la probele scrise până la ora 12.00 şi depunerea contestaţiilor
(orele 12.00-18.00) |
26-28
august 2023 |
Rezolvarea
contestaţiilor |
29
august 2023 |
Afişarea
rezultatelor finale |
NOTĂ:
La solicitarea comisiilor de bacalaureat judeţene/Comisiei de bacalaureat a municipiului Bucureşti sau din proprie iniţiativă, Comisia Naţională de Bacalaureat poate aproba, în situaţii excepţionale, prelungirea perioadelor de susţinere a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice sau digitale, de evaluare/reevaluare a lucrărilor scrise ori de afişare a rezultatelor, precum şi reducerea perioadei de afişare a rezultatelor.
-----